Zakelijk gebruik van LinkedIn

LinkedIn is de grootste social media platform vanuit een zakelijk perspectief. Het doel van het platform is het beheren en onderhouden van zakelijke contacten, het is te vergelijken met Facebook. LinkedIn is een online CV pagina van jezelf waar jij als persoon je opleidingen en werkervaring op kan vermelden. Bedrijven kunnen ook een pagina aan maken en kunnen hieruit potentiële werknemers werven. Het dient tevens als een portaal tussen werkgevers en werkzoekende.

LinkedIn is gegroeit tot 220 miljoen gebruikers in mei 2013 met een verwachte operationele omzet van 345 miljoen dollar. De groei van aantal leden gaat nu echter gestaagd en groeit niet meer zo hard als verwacht. In 2012 hebben er ‘slechts’ 20 miljoen wereldwijd aangemeld. Dit is een laag aantal in vergelijking met Instagram en Twitter waar de groei wel hoog was. LinkedIn heeft onlangs een nieuwe functie toegevoegd voor bedrijven de showcase pages. Organisaties kunnen vanaf nu specifieke pagina’s aanmaken voor merken, diensten, producten of andere initiatieven creëren. Hiermee kan er duidelijk gesegmenteerd worden en kan er duidelijker gecommuniceerd worden naar de gebruikers. Mensen die deze pagina’s volgen krijgen de nieuwsfeed op hun pagina te zien en blijven zo up-to-date.

Doelgroep

De doelgroep van LinkedIn zijn voornamelijk de zakelijke gebruikers. Het is meer gericht op Business2Business dan Business2Consumer. Dit is duidelijk te zien in de gebruik hiervan, privé wordt er nauwelijks iets mee gedaan. De gebruikers zijn zowel mannen als vrouwen. De leeftijd van merendeel is tussen de 25 en 50 jaar. Het zijn voornamelijk werkgevers als werkzoekende, maar het wordt ook veel gebruikt om in contact te komen met een potentiële zakenpartner.

Verdienmodel

LinkedIn maakt gebruik van drie verschillende verdienmodellen om geld te verdienen, deze zijn: Marketing solutions, Talent solutions en Premium subscriptions. Marketing solutions vertegenwoordigde 24% van de omzet. Met marketing solutions kunnen bedrijven zakelijke content plaatsen onder niet-volgers en volgers om de bereik te vergroten. Deze worden zichtbaar in de tijdlijn van een gebruiker. Talent solutions vertegenwoordigde 56% van de omzet. Met talent solutions wordt het werven van nieuwe werknemers bevorderd, hiervan zijn er drie verschillende benaderingen: jobs, career en recruiter. Werkgevers en werkzoekende kunnen duidelijk segmenteren en zo specifieke vacatures of kandidaten zoeken voor de functie. Premium subscriptions vertegenwoordigde 20% van de omzet. Met premium subscriptions kunnen leden tegen betaling van de extra functies gebruik maken van LinkedIn, deze zijn zeer divers. Zie hier onder de omzet van LinkedIn en de groei hiervan.

De-opbouw-van-het-LinkedIn-verdienmodel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s