Zakelijk gebruik van Twitter

Twitter is in 2006 ontstaan als een nieuw social media platform waar je een bericht als  een  soort sms kan plaatsen. Deze status telt 140 tekens en Twitter kan je tevens gebruiken als een micro-blog. Het gebruik van hashtags is groot geworden door twitter, door de korte berichten worden hashtags gebruikt om beter vindbaar te worden. Twitter is kosteloos en kan gebruikt worden IOS, android en windows phones.

Twitter is uitgegroeid tot één van de grootste social media platformen. In mei 2013 telde Nederland 3.3 miljoen twitteraars waarvan er 1.6 miljoen actief zijn.  Twitter was het hardst groeiende social media platform van juni 2012 tot mei 2013 met een groei van 44%. Twitter heeft nu ruim 500 miljoen twitter accounts, hiervan zijn er 200 miljoen actief. Het jaar omzet van afgelopen jaar bedroeg 254 miljoen dollar.

Doelgroep

Twitter heeft niet een specifiek doelgroep en het is zeer uiteenlopend, iedereen maakt er gebruik van. Dit komt door de gemak van twitter en iedereen kan het gebruiken. De meest voorkomende doelgroep op twitter zijn mannen en vrouwen tussen de leeftijd 25 tot 54 jaar. Door de uiteenlopende doelgroep is dit aantrekkelijk voor elk soort bedrijf, je doelgroep zal sowieso aanwezig zijn. Nederlanders zijn de meest actief op social media.

Verdienmodel

Twitter heeft verschillende verdienmodellen. De voornaamste  verdienmodel is het promoten van tweets, dit kan zowel op trends, tweets en accounts. Bij promoten op trends is het mogelijk voor bedrijven hun tweets toonbaar te worden op bepalende trends. Mensen die het betreffende trend volgen krijgen deze promotionele tweet als eerste te zien. Trends op twitter wisselen elkaar snel af en zijn situationeel wat er rond de wereld gebeurt. Bij het promoten van accounts staat het betreffend bedrijf boven aan bij suggesties wie te volgen, zo kunnen er meer volgers gegenereerd worden. Bij het promoten van tweets komen de betreffende tweets boven aan zoekresultaten te staan, dit is als doel de bezoek aan website te verhogen.

Twitter is 7 november 2013 naar de beurs gegaan om geld op te halen. De aandeel zou een beginkoers hebben van 26 dollar. De twitteraandeel steeg hard met 73% en de slotkoers kwam uit op 45,10 dollar. De beursgang heeft het bedrijf ongeveer 2.1 miljard dollar opgeleverd. Veel beleggers zien twitter als een potentieel groei bedrijf.

Zakelijk gebruik twitter

Twitter bied veel mogelijkheden voor bedrijven.  Door de brede doelgroep van twitter zijn er altijd wel twitteraars die vallen binnen de doelgroep van jou bedrijf. Hieronder is een infographic hoe je twitter zakelijk kan inzetten.

Twitter-als-promotietool-kom-in-actie-infographic

3 comments

Plaats een reactie