Airbnb: sociaal vakantie vieren

Airbnb, een nieuwe manier van vakantie houden. Er is al veel geschreven over Airbnb. Dit bedrijf is een ware sensatie dat de hotelbranche op zijn kop heeft gezet en een nieuwe manier van vakantie houden aanbied door middel van mensen zelf.

De geschiedenis

Airbnb is opgericht in augustus 2008, in het innovatieve San Francisco door de 3 vrienden, Nathan Blecharczyk, Brian Chesky en Joe Gebbia, ieder met een ander expertise. In 5 jaar is het bedrijf hard gegroeid en heeft nog veel groei potentie. Airbnb is nu actief 192 landen, meer dan 33.000 steden, meer dan 500.000 accommodaties en 13 kantoren.

De groei van ‘Airbnb’

airbnb1

Bron: techcrunch.com

Airbnb

Airbnb is een marktplaats waar mensen ontdekken, woningen aanbieden en waar mensen woningen boeken. Mensen die een kamer over hebben of zelf op vakantie gaan kunnen hun woning op airbnb aanbieden, hiervoor krijgt de verhuurder een vergoeding, zo kan de verhuurder bij verdienen terwijl je bijvoorbeeld zelf op vakantie bent. Mensen overal ter wereld kunnen je huis boeken en verblijven daar zolang jij je woning aanbied. Dit is een mooi voorbeeld van een ‘sharing economy’, veel bedrijven hebben dit concept van airbnb gevolgd in verschillende branches zoals fietsverhuur, autoverhuur en horeca.

Verhuurder

Als woningeigenaar kan je je woning op Airbnb aanbieden als je op vakantie bent of als je een kamer over hebt. Voor een gezinswoning kan je 100 euro per dag vragen, niet verkeerd als je 14 dagen op vakantie bent toch? Het idee om compleet vreemden in je huis te laten verblijven, geeft niet zo een fijn gevoel,  het is toch jou huis waar al je persoonlijke dingen staan. Wat gebeurt er met schade? Met je eigendommen? Hierin komt Airbnb de verhuurder tegemoet en zorgt dat deze volledig zijn ‘ingedekt’ tegen elk soort van tegenslagen en –vallers.

  1. Je bepaald zelf wie je woning verhuurd, als er een aanvraag is moet je binnen 24 uur accepteren of weigeren
  2. Gebruikers zijn ‘geverifieerd’. Gebruikers van dit platform moeten zich via social media aanmelden en zo wordt hun identiteit bevestigd. Gebruikers hebben een profiel & recensies, verhuurders kunnen recensies achter laten over de huurder.
  3. De verhuurder heeft een garantie dat schade dekt tot 700.000 euro.
  4. Er komt een professionele fotograaf langs die foto’s maakt van uw woning (eventueel handig als je je huis in een latere fase wilt verkopen)
  5. 24/7 klantenservice via telefoon, mail en social media.

Huurder

Voor een huurder brengt Airbnb vele voordelen met zich mee. Een vakantie is al vaak duur genoeg, vooral als je een gezin van 5 hebt, maar dit geld ook voor een weekend weg of een budget vakantie. Airbnb biedt relatief goedkoop accommodaties aan wat flink kan schelen ten opzichte van een hotel, zo heb je meer te besteden tijdens je verblijf. Dit brengt ook een nieuwe ervaring mee voor de huurder om de stad op een nieuwe manier te ontdekken. Ook komt Airbnb de huurders tegemoet en zorgen ervoor dat alles volledig ‘ingedekt’ zijn.

  1. Verhuurders zijn ‘geverifieerd’ en de woningen zijn legitiem.
  2. Je betaald pas als je ingecheckt bent, zo betaal je pas als je tevreden bent met de woning.
  3. Er is een professionele fotograaf langs geweest, de woningen hebben de ‘airbnb check’.
  4. 24/7 klantenservice via telefoon, mail en social media.

Verdienmodel

Airbnb heeft inkomsten uit 2 verschillende bronnen: De verhuurder betaald 3% van het boekingsbedrag aan airbnb, dit is zeer laag ter vergelijking met een boeking.com die 30% vraagt. Het bedrijf weet dat de verhuurders een belangrijk deel uitmaakt van hun succes. Aan de andere kant betaalt de boeker 10% servicekosten over de huurprijs. De kosten komen gelijk in beeld bij de boeker en weet gelijk wat het totale bedrag is.

Gevolgen van Airbnb

Airbnb brengt veel last met zich mee voor de hotelbranche. Veel toeristen kiezen dit als alternatief om vakantie te houden. Veelal is het huren via Airbnb goedkoper dan een hotelovernachting, dit vormt een nieuwe grote bedreiging voor de hotelbranche naast de economische crisis. Voor particulieren is dit echter weer een voordeel. Als je zelf een aantal weken van huis bent kan je dit op Airbnb zetten om toch nog wat te verdienen en waarom zou je dit niet doen? Je huis staat daar anders toch maar leeg en zo heb je een soort van oppas voor je huis terwijl je er op verdiend. Voor veel toeristen is dit ook een voordeel, overnachtingen worden goedkoper waardoor ze meer te besteden hebben tijdens hun vakantie. Zo heeft de gemeente Amsterdam Airbnb verboden in Amsterdam vanwege oneerlijke concurrentie.

Marketing

Airbnb maakt gebruik van e-mail marketing om conversie te verhogen tussen de host en de gasten te faciliteren, zo houden ze contact met beiden via een nieuwsbericht en zo halen ze mensen terug naar hun platform. Hiermee is het tijdstip van het versturen van belang (zie afbeelding). Ook verschilt dit weer per land, zo houd Airbnb de internationale e-mail gewoontes bij.

airbnb2

Naast e-mailmarketing is Airbnb ook veel actief op social media om naamsbekendheid en hun aanbiedingen te verspreiden. Als een social platform is het community ook zeer belangrijk met het verspreiden van de aanbiedingen van Airbnb. Airbnb heeft een grote community die actief is op diverse social media platformen.

Mening

Persoonlijk vind ik Airbnb een mooi concept, het bied een nieuw manier van reizen aan, maar ook goedkoper en je hebt meer alternatieven. Aan de andere kant vind ik Airbnb gevaarlijk voor de hotelbranche, er zijn veel mensen werkachtig in deze branche en dit flink afnemen door bedrijven zoals Airbnb. Door Airbnb zijn er ook veel andere concepten als dit ontstaan in verschillende branches. Als ik zelf op reis zal gaan zal ik Airbnb zeker overwegen, niet alleen voor de kosten, maar ook voor een nieuwe ervaring.

Reijsen, M. (2012). Wat de retail kan leren van Airbnb: collaboration als succesmodel. Binnen gehaald op 22 oktober, van:http://www.frankwatching.com/archive/2012/12/07/wat-de-retail-kan-leren-van-airbnb-collaboration-als-succesmodel/

Admin. (2013). Binnen gehaald op 22 oktober, van: https://www.airbnb.nl/

Crook, J. (2013). Airbnb’s Big 2012: 4X Guest Growth And 2X The Number Of Listings In 192 Countries Worldwide. Binnen gehaald op 22 oktober, van:http://techcrunch.com/2013/02/07/airbnbs-big-2012-4x-guest-growth-and-2x-the-number-of-listings-in-over-150-countries-worldwide/

Bijl, F. (2013). You’re being Airbnb’ed: de sharing economy. Binnen gehaald op 22 oktober, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/youre-being-airbnbed-de-sharing-economy

Rijn van, J. (2013). E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community. Binnen gehaald op 22 oktober, van:http://www.marketingfacts.nl/berichten/e-mailmarketing-bij-airbnb-conversie-en-community/

Milbrath, S. (2012). Using Social Media for Global Growth: The Airbnb Story. Binnen gehaald op 22 oktober, van: http://blog.hootsuite.com/airbnb-social-media-growth/

Admin. (2013). Airbnb stuit op regelgeving verhuur in Amsterdam. Binnen gehaald op 22 oktober, van: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2013/10/airbnb-stuit-op-regelgeving-verhuur-in-amsterdam/index.xml

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s