M-Commerce in 2014

Mobiel gebruik blijft enorm groeien en zo doet M-Commerce dat ook. In de eerste helft van 2013 is er aan 550 miljoen euro producten aangeschaft via een smartphone of een tablet. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. Inmiddels is dit al 11% van de totale E-Commerce omzet. In 2014 zal dit hard blijven groeien. In dit blog probeer ik de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2014 te behandelen en wat er voor de (online) marketeer gaat veranderen.

Augmented Reality

Augmented reality zien we steeds vaker, wat eerst werd gezien als een technisch snufje begint dit steeds gebruikelijker te worden. Wat is augmented reality? Dat is het versmelten van de online wereld met de fysieke wereld. Met de komst van de Google Glass zal dit alleen maar vergroten en versnellen, echter is de vraag wanneer deze beschikbaar is voor het grote publiek. Het staat vast dat augmented reality zal blijven groeien in 2014. Wat betekent dit voor de( online marketeer)? Met de komst van Google Glass zijn er nieuwe manieren om de consument te benaderen, voornamelijk in de retail en FMCG (klantbeoordelingen, reviews). Ook ontstaan er steeds meer games in de augmented reality wereld, Dit is leuk voor marketeers om de consument hiermee uit te dagen, naar verwachting zal augmented reality tot 2018 met 333% groeien! Via diverse apps kan de online marketeer de consumenten benaderen met bijvoorbeeld acties of kortingen. Het is belangrijk voor (online) marketeers hier al mee bezig te zijn, voordat je het weet wordt deze realiteit, er zijn zat “early adopters” die graag de Google Glass in bezit willen hebben, het werkt in jouw voordeel als je al iets gereed hebt wanneer dit uitrolt. In de toekomst zal Augmented Reality een deel uit maken van het dagelijkse leven.

PeCoLo

PeCoLo staat voor: Personalisatie, context en locatie

Smartphones worden steeds persoonlijker, ze verzamelen steeds meer data over zijn gebruiker en gebruikt dit om persoonlijker te worden. Tegenwoordig gebruiken de consument zijn mobiel 24/7, het is logisch dat dingen hiermee geïntegreerd worden. Mensen die bijvoorbeeld gezondheidsproblemen hebben kunnen met hun persoonlijke data op hun smartphone alles in de gaten houden. Het gaat in de toekomst om de locatie waar de consument is en hier gericht op in te spelen. Wat betekent dit voor de (online) marketeer? (online) Marketeers moeten data van de consument verzamelen en hier gebruik van maken om hun persoonlijke acties te geven op de locatie waar ze zijn. Met alle data en feedback die ze krijgen kunnen marketeers alles fine tunen en zo de consumer experience verhogen. Dit wordt immers verwacht door de consument.

Mobiel

In 2014 zal het mobiele scherm het eerste scherm zijn voor het merendeel van de mensen. In 2014 zal voor het eerst meer mobiele gebruikers zijn dan desktop gebruikers. Tegenwoordig zijn mobielen het eerste ding waar ze naar kijken als ze wakker worden en de laatste wanneer ze gaan slapen. Met deze stijging verwachten consumenten steeds meer met mobiel internetten. Consumenten worden steeds meer ongeduldiger op het internet en willen een directe bevrediging van de behoeftes. Wat betekent dit voor de (online) marketeer? (online) Marketeers moeten zorgen dat hun mobiele website optimaal is voor mobiel internetten, dat wil zeggen overzichtelijk en duidelijk. Ook moet de site snel kunnen laden, als het te lang duurt, gaan mensen snel weg omdat ze ongeduldig zijn.

Mobiel betekend anno 2014 niet alleen meer via de smartphone of tablet. Er zijn nu ook al concepten met internet in de auto, denk aan de Samsung watch en Google Glass. Dit soort gadgets zullen in 2014 veel gebruikelijker zijn dan nu. De uitdaging voor de (online) marketeer ligt hier om de kansen op de verschillende type apparaten, met hun eigen unieke eisen en formaten te benutten.

Door het toenemende gebruik van social media zal dit in 2014 van groter invloed zijn, mensen luisteren vaak naar aanbevelingen van vrienden en kennissen. Voor de (online) marketeer is de uitdaging om dit zoveel mogelijk positief te beïnvloeden.

Betalingen

Of mobiel betalen in 2014 in de offline wereld beschikbaar zal zijn is nog maar de vraag. Zal het niet makkelijk zijn? Met één swipe met je mobiel over een lezer en het is betaald. Naar zulke betaal manieren wordt nog steeds onderzocht, echter is de privacy en beveiliging hier van een groot probleem. In de toekomst zal dit zeker komen, het is eerder de vraag wanneer.

Conclusie

In de M-Commerce liggen genoeg kansen voor de marketeers om de consument te bedienen, dit komt voornamelijk door de groei in mobiel internetten. Veel bedrijven lopen hierin achter wat omzet kan kosten. Veel ondernemers hebben nog geen eens mobiele site en hun website is niet geschikt voor de mobiele versie. In 2014 zullen er genoeg dingen veranderen op het gebied van M-Commerce. De genoemde zaken hierboven zullen in de nabije toekomst van groot belang zijn, het is voor de online marketeer hier slim mee om te gaan.

Koetsier, J. (2013). Smartphones + smart glasses: Augmented reality to jump 333% by 2018. Binnen gehaald op 3 januari, van: http://venturebeat.com/2013/11/06/smartphones-smart-glasses-augmented-reality-to-jump-333-by-2018/

Takahasi, D. (2013). Google’s Niantic Labs to launch massive augmented reality game on Dec. 14. Binnen gehaald op 3 januari, van: http://venturebeat.com/2013/11/04/googles-niantic-labs-to-formally-launch-massive-ingress-augmented-reality-game-on-dec-14/

Admin. (2013). Mobile commerce al goed voor 11% van totale e-commerce omzet. Binnen gehaald op 3 januari, van: http://www.thuiswinkel.org/persberichten/mobile-commerce-al-goed-voor-11-van-totale-e-commerce-omzet

Stout, L. Markovski, R. (2013). De toekomst van m-commerce: offline steeds vaker trigger voor online. Binnen gehaald op 3 januari, van: http://www.frankwatching.com/archive/2013/01/30/de-toekomst-van-m-commerce-offline-steeds-vaker-trigger-voor-online/

Bhavani, R. (2013). Top 10 mobile trends for brands in 2014. Binnen gehaald op 7 januari, van:http://www.mobilecommercedaily.com/top-10-mobile-trends-for-brands-in-2014

Admin. (2014). 5 m-commerce voorspellingen voor 2014. Binnen gehaald 7 januari, van:http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2014/01/5-m-commerce-voorspellingen-voor-2014/index.xml

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s