Personal Branding Facebook

Facebook is de bekendste social media platform ter wereld met meer dan één miljard geregistreerde gebruikers. Facebook wordt merendeels persoonlijk gebruikt en weinig voor personal branding. Hieronder staan een aantal stappen uitgelegd die erbij kunnen bijdragen aan positief personal branding op Facebook.

Wie wil je bereiken met je je Facebook pagina? Het is belangrijk dat je van te voren beslist met wie je wilt communiceren en wie een toegevoegde waarde heeft in je vriendenlijst. Bepaalde statusupdates zullen niet interessant zijn voor sommige doelgroepen.

Nadat je hebt bepaald wie je wilt bereiken met je Facebook pagina ga je een branding strategie maken, dit moet gebaseerd zijn op je publiek en je doelen die je wilt bereiken met. Houd er rekening mee in welke fase je zit, ben je nog een student? Heb je veel werkervaring? Of maak je een profiel aan waar je interesses liggen?

Na het bepalen van je strategie ga je je profiel invullen, zorg ervoor dat je een professionele foto en misschien wat wel het belangrijkste is; je persoonlijke informatie. Hier moet je benadrukken wie je bent, je opleidingen en je werkervaring, hiermee verschaf je relevante en belangrijke informatie aan je vrienden en contacten. Dit zijn mensen die je eventueel kunnen helpen met wat je wilt bereiken door middel van je Facebook pagina. In je contact informatie kan je eventuele blogs toevoegen en andere social media platformen. Houd er rekening mee dat dit wel social media platformen zijn waar je ook aan personal branding doet!

Na het toevoegen van vrienden en je profiel volledig hebt ingevuld ga je berichten posten. Houd er rekening mee dat het relevant moet blijven en ga geen onnodige dingen posten. Aan relevante posten kan je denken aan: Nieuwsartikelen, interesses, je laatste blog update of nieuwe projecten waarmee je bezig bent. Vergeet ook niet te reageren op je vrienden, zo houd je ook contacten warm met mensen die eventueel iets voor jou kunnen betekenen.

Facebook gebruik ik zelf veel als social media platform, via dit platform blijf ik in contact met mijn vrienden en kennissen. Het is lastig om je Facebook pagina te gaan gebruiken voor personal branding als je die al jaren hebt. Het is mogelijk je profiel te verwijderen en opnieuw te beginnen, dit zijn keuzes die je goed moet overwegen. Elk werkgever zal je Googlen of opzoeken op Facebook. Het is mogelijk om Facebook zowel privé te gebruiken als voor personal branding. Ik zie zelf Facebook als een lastig platform om het te gebruiken voor personal branding, grotendeels omdat het alleen privé wordt gebruikt.

Schawbel, D. (2009). HOW TO: Build Your Personal Brand on Facebook. Binnen gehaald op 23 december, van:http://mashable.com/2009/04/02/facebook-personal-brand/ 23 jan.

Edelman, B. (2013). 5 Steps To Build A Positive Personal Brand On Facebook. Binnen gehaald op 23 december, van:http://internsover40.blogspot.nl/2012/01/5-steps-to-build-positive-personal.html

Syme, C. (2013). 5 Tips For Successful Personal Branding With Social Media. Binnen gehaald op 23 december van:http://socialmediatoday.com/chrissyme/1854101/5-tips-successful-personal-branding-social-media

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s