Personal Branding Youtube

Youtube is een social media platform waar je video’s kan uploaden. Het doel van Youtube is het verkrijgen van views, dit kun je goed toepassen voor personal branding. Video’s zijn vaak aantrekkelijk dan stukken tekst en je kunt video’s goed gebruiken ter aanvulling van bijvoorbeeld je blog. Video’s zijn de sterkste vorm personal branding. Mensen zien je presenteren, horen, zien je lichaamstaal en is de meest pure vorm van personal branding met het doel; mensen kennen jou na het filmpje.

Met het aanmaken van een account is het belangrijk een relevante naam te kiezen. Nadat je een account hebt aangemaakt moet je een volledig profiel invullen, houd in je achterhoofd wat je doel is met jouw Youtubekanaal. Voor de profielfoto kan je beste een foto kiezen die je op je andere social media platformen gebruikt, hiermee kunnen mensen je herkennen. Na het invullen van de volledige informatie moet je een type account kiezen, ben je een expert in iets en wil je mensen informeren? Dan kan je bijvoorbeeld het Guru-account nemen. Nadat je account compleet ingevuld is de volgende stap je kanaal volledig in te vullen, dit is wat mensen zien als ze op jouw Youtubekanaal komen. Hier kan je titels en tags toevoegen aan je kanaal. Tags kun je vergelijken met #hashtags, gebruik relevante tags. Ben je gericht op marketing? Gebruik alle relevante tags hiervoor en houd hier wederom je doel in je achterhoofd wat je wilt bereiken met Youtube.

Nadat je alle bovenstaande zaken heb geregeld kan je abonneren op Youtubekanalen, dit wil zeggen simpel weg volgen. Hier kan je andere mensen volgen die relevant zijn met jouw doel op Youtube. Zo kan je inspiratie op doen hoe het eventueel kan.

Content is het belangrijkste op Youtube. Het doel is om content te creëren dat waard is om gedeeld te worden door mensen. Dit wil meestal zeggen; extreem grappig, heel boeiend of zeer informerend. Het is belangrijk om goede kwaliteit video’s te gebruiken, zo kom je professioneler over dan wanneer je het niet doet. Het beste is een bepaald video meerdere malen op te nemen, hierna kan je de beste stukjes eruit halen en “editen”. Editen betekent een video aanpassen, zo kan je nog leuke effecten toepassen om je video aantrekkelijker te maken.

Nadat je video gereed is en je gaat je video uploaden is het belangrijk een relevante titel te kiezen voor je video, denk hierbij aan waar mensen opzoeken in Youtube op jouw soort video’s. Houd er rekening mee dat jouw Youtube video’s vallen onder jouw doel van Youtube. Vul een beschrijving toe van het filmpje en maak goed gebruik van de tags, maar ga niet te veel gebruiken, het doel is namelijk de juiste mensen te trekken naar je video. Gebruik je je video voor je blog of andere websites? Vergeet geen link in de beschrijving te plaatsen, dit is tevens goed voor je SEO.

Nadat je video geüpload is kan je dit via diverse social media platformen verspreiden, hiermee maak je je volgers er mee bewust dat je een nieuwe video hebt en zo genereer je makkelijke views.

Het mooie van Youtube is dat je het voor diverse doeleinde kan gebruiken, je kunt informatieve filmpjes maken; je legt dingen uit bijvoorbeeld verschillende modellen, je kan how-to video’s maken of je kan jezelf promoten. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een baan kan je een elevator pitch maken van 30 seconden en deze toevoegen aan je CV (creativiteit?). En als je het echt goed doet op Youtube? Wie weet kan je er nog geld mee verdienen ook!

Persoonlijk vind ik Youtube een leuk social media platform en maak er zelf veel gebruik van. Ik gebruik Youtube voornamelijk om muziekvideo’s te bekijken en soms voor educatieve doeleinden. Ik zie Youtube als een mooi platform om toe te passen voor personal branding. Mensen krijgen een duidelijk beeld van jou of je kunt laten zien dat je veel verstand hebt van bepaalde zaken. Ook voor bedrijven heeft Youtube een toegevoegde waarde. Je kunt een ware brand creëren met Youtube. Youtube is een platform dat in mijn ogen nog heel lang mee gaat.

Schawbel, D. (2012). Personal branding blog. Binnen gehaald op 23 decemeber, van: http://www.youtube.com/user/personalbrandingblog

Schawbel, D. (2009). HOW TO: Build Your Personal Brand on YouTube. Binnen gehaald op 23 december, van: http://mashable.com/2009/11/04/youtube-personal-brand/

Techy Tips. (2013). Techy Tips: Basic YouTube Tutorial for Personal Branding. Binnen gehaald op 23 december, van: http://www.onlineontrend.com/?p=209

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s