SEO in 2014

Zoemachinemarketing is continue in beweging en blijft maar veranderen. De grootste zoekmachine: Google, blijft dingen veranderen en het is voor de online marketeers hierin up-to-date te blijven. In dit blog probeer ik de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2014 te behandelen en wat er voor de (online) marketeer gaat veranderen, dit mede door de continue verandering in de algoritme programma’s: Panda, Penguin en Hummingbird.

Linkearning

SEO is veel veranderd, tegenwoordig is het een onderdeel van de online marketingstrategie. Er moet veel aandacht aanbesteedt worden en het duurt langer voordat de resultaten pas zichtbaar zijn. In 2014 wordt “linkearnig” steeds belangrijker, de links moeten een toegevoegde waarde hebben voor de klant, zijn de links alleen voor de google ranking? Dan wordt dit afgestraft door Google. Hoe moet je dit dan doen? Prospecten is een goede manier om links te vergaren om op lange termijn een relatie op te bouwen met een webmaster, op lange termijn kan er eventueel content gedeeld worden. Een goede marketeer zorgt voor een continue stroom van natuurlijke (nieuwe) links. Het gaat in 2014 om duurzame strategie; Het geschreven content moet een toegevoegde waarde voor de klant zijn, dit is niet alleen op de website, maar zeker ook op de sociale kanalen, deze kregen steeds meer een belangrijke rol in de ranking. Content is eenvoudig te delen via blogs en sociale kanalen.

Content

Content zal in 2014 belangrijker worden dan de voorgaande jaren. Focus meer op de kwaliteit van de website. Ga nog eens goed door de website en heroverweeg teksten die vereenvoudigd kunnen worden, zorg dat je content toegankelijk is voor mobiele gebruikers en elimineer gekopieerde pagina’s en/of content. Dit zal allemaal ten goede zijn voor je SEO. Een ander goed punt is het Identificeren van de knelpunten van jouw klanten; vraag de sales team voor feedback wat de grootste problemen zijn bij de klanten, dit moeten zaken zijn die niet op de website staan. Schrijf je content om deze knelpunten (Dit is een toegevoegde waarde voor je klant). De long-tail keywords gaan in 2014 een grotere rol spelen. Consumenten gaan steeds gedetailleerder dingen opzoeken. De concurrentie op de long-tail keywords is lager en als het perfect aansluit op jouw doelgroep is dit een goede fit.

Google en Youtube?

Eind 2013 heeft Google besloten om jouw Google+ informatie te integreren in Youtube. Dit wil zeggen wanneer iemand een comment wilt achterlaten op een video dit via zijn/haar Google+ account gaat. Gebruikers kunnen nu discussie voeren op Youtube met hun Google+ cirkels. Youtube is de tweede grootste zoekmachine na Google (Google is ook de eigenaar van Youtube). Youtube zal goed zijn voor unieke content; mensen starten conversaties op Youtube en laten comments achter. Hoe kan je dit toepassen? Een goede manier is “how-to” video’s posten van je producten of diensten op Youtube of zet interviews op je kanaal, mensen zullen deze delen op hun Google+ account wat weer bijdraagt aan het delen via sociale kanalen.

Conclusie

Door de verandering van de algoritme programma’s: Panda, Penguin en Hummingbird zullen er een aantal dingen veranderen voor de (online) marketeer, de focus zal meer liggen op de toegevoegde waarde voor de klant. Via linkearning moet er een continue stroom zijn van nieuwe links, het is belangrijk dat je investeert in deze links zodat er een lange termijn relatie met de webbeheerder opgebouwd kan worden. Overtuig de webbeheerder waarom jouw link een toegevoegde waarde heeft voor zijn website. De kwaliteit van content wordt steeds belangrijker, zijn er geen dubbele pagina’s? Is de content uniek? Heeft het een toegevoegde waarde voor de klant? Ga als marketeer nog eens goed door de pagina’s van je website en herschrijf eventueel stukken die versimpeld kunnen worden. Wat in 2014 misschien nog wel de grootste verandering met zich mee brengt is videomarketing via Youtube. Door de integratie met Google+ kan dit gedeeld worden in de cirkels van de gebruikers, dit is een goede bijdragen aan het delen van content, wat ook steeds belangijker wordt door de enorme groei van social media platformen.

Bosch van den, B. (2013). SEO in 2014: kies voor een duurzame strategie. Binnen gehaald op 18 januari, van: http://www.emerce.nl/achtergrond/seo-2014-kies-duurzame-strategie

Martin, J. (2014). 20 SEO Tips, Trends and Predictions for 2014. Binnen gehaald op 18 januari, van:http://www.cio.com/article/745991/20_SEO_Tips_Trends_and_Predictions_for_2014?page=1&taxonomyId=3057

Groot de, R. (2013). SEO in 2014: zonder wrijving geen glans. Binnen gehaald op 18 januari, van:http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/14/seo-in-2014-zonder-wrijving-geen-glans/

Arkes, J. (2013). SEO in 2014, wat gaat er veranderen?. Binnen gehaald op 18 januari, van: http://www.denieuwezaak.nl/blog/nieuws/seo-2014-wat-gaat-er-veranderen/

Olenski, S. (2014). 5 Unfamiliar SEO Tasks Marketers Will Have To Conquer In 2014. Binnen gehaald op 18 januari, van: http://www.forbes.com/sites/steveolenski/2014/01/16/5-unfamiliar-seo-tasks-marketers-will-have-to-conquer-in-2014/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s