Social marketing in 2014

Social media heeft een steeds groter invloed in het dagelijks leven van mensen en hechten hier veel waarden aan. Wekelijks komen er weer nieuwe social media platformen bij en iedereen wilt hier geld op verdienen. Mensen raken overspoeld met social media platformen en mensen raken dit steeds meer zat. Wat zijn de verwachtingen voor social marketing in 2014? In dit blog probeer ik de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2014 te behandelen en wat er voor de (online) marketeer gaat veranderen.

Nieuwe platformen winnen terrein

Het gebruik van nieuwe platformen neemt steeds toe, vooral foto-apps/netwerken doen het goed en zullen aan populariteit winnen in 2014, zoals Snapchat en Instagram. Wat houd dit in voor de (online) marketeer? Voor de marketeer is het belangrijk om de trends in de gaten te houden, welke platformen hot zijn en welke niet. Als marketeer is het belangrijk om snel gebruik te maken van deze platformen, maar dat ligt ook aan je doelgroep? Het zijn voornamelijk de jongeren die deze platformen snel adopteren.

Google+

In 2014 zal het Google+ een grotere rol spelen tussen alle andere social media platformen. Als je op Google iets opzoekt zal je merken dat Google+ overal tussendoor opduikt. Google is steeds meer bezig met Google+ om actieve gebruikers te lokken, zo hebben ze onlangs comments op Youtube vervangen. Alle reacties op Youtube gaan via de Google+ accounts. Wat betekent dit voor de (online) marketeer? Google+ zal een grotere rol gaan spelen, zorg dat je hier actief op bent en regelmatig iets post. Door de integratie van Google+ met alle andere diensten van Google zal veel via Google+ gaan en zullen mensen hier ook meer gebruik van maken. Als jij als bedrijf iets regelmatig post op Google+ krijg je momenteel gratis advertentieruimte op Google als mensen jouw bedrijf opzoeken.

Behandel elk social media kanaal individueel

Elk social media kanaal die jij gebruikt moet je allemaal gescheiden gebruiken. Het doel is om voor elk kanaal een strategie te bepalen voor je doel publiek voor elk kanaal, ieder moet anders benaderd worden. Er zijn wel dingen die je kunt delen, dingen die jij als bedrijf hebt gewonnen kan wel worden gedeeld op de kanalen, maar zorg dat het niet te algemeen wordt. Wat betekent dit voor de (online) marketeer? Ga nog eens langs alle social media kanalen die je momenteel gebruikt en kijk naar de toegevoegde waarde. Bepaal voor elk kanaal een strategie met oog op je doelgroep. Maak een planning voor de komende zes maanden voor elk kanaal wat je wilt posten. Spring in de actualiteit en probeer op te vallen tussen alle andere posts, hierbij doen afbeeldingen het altijd goed.

Unieke content

Content is koning in 2014 en dit zal ook zo zijn op social media platformen. Het doel is om kwalitatieve content te creëren. Het algoritme programma’s van de zoekmachines belonen uitgevers van het meest geklikte content. Social media wordt een belangrijke tool voor het delen van artikelen, blogs en video’s. Het goed gebruiken van social media wordt dus beloond door de zoekmachines. Wat betekent dit voor de (online) marketeer? De marketeer moet social media gebruiken voor het delen van posts op bijvoorbeeld de website, dit gaat dan vooral om unieke content. Social marketing zal van groter belang spelen in de SEO, dus maak hier goed gebruik van als marketeer. Hou wel in he achterhoofd de doelgroep van het betreffend social media kanaal, als het niet relevant is zal het ook niet vaak gedeeld worden, dit betekend weer dat de zoekmachines het niet zien als goede content.

Conclusie

Social marketing zal in 2014 van groter invloed zijn op het SEO, dit komt voornamelijk door het unieke content dat hier op komt. Gebruik de social media kanalen verstandig en kijk goed naar wel doelgroep er aanwezig is op de social media kanalen. Ook zal social media meer gebruikt worden voor customer service, mensen zoeken andere manieren om in contact te komen met bedrijven in plaats van de ellendige telefonische service punten. Speel als bedrijf hier goed in.

Oosterveer, D (2014). Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw. Binnen gehaald op 27 januari, van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014?utm_source=feedburner

Cunha da, M. (2014). 6 Social Media Marketing Strategies to Drastically Improve Your Efforts in 2014. Binnen gehaald op 27 januari, van: http://www.wordstream.com/blog/ws/2014/01/09/social-media-marketing-strategies

Rinaldi, C. (2013). 14 Social Media Marketing Trends for 2014. Binnen gehaald op 27 januari, van: http://www.business2community.com/social-media/14-social-media-marketing-trends-2014-0745445

Marketingfacts. (2014). Social Media trends van 2014. Binnen gehaald op 27 januari, van: http://www.4internetmarketing.nl/social-media-trends-van-2014/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s