Webinar: Native advertising

De webinar native advertising heb ik op 19 december gevolgd. Deze werd gegeven door Maarten Naaijkens. Hij is een spreker en adviseur van digitale transacties binnen traditionele organisaties. Vroeger zat Maarten in managementteam van Hyves. Zelf is hij oprichter van het bedrijf upcoming wat actief is in Nederland en Duitsland. De voornaamste inkomstenbron is native advertisement. Zijn bedrijf, richt zich op traditionele organisaties, die moeten vernieuwen in het digitale tijdperk.

Veel bedrijven doen nog niet aan online advertisement, dit is iets wat je niet kan bedenken in 2014. Native advertising is een buzz woord geworden en zal steeds belangrijker worden in 2014. Wat je veel in films ziet is branded content en native advertising staat hier haaks tegen over. Wat is native advertising? Native advertising is een advertentievorm die naadloos overgaat in de context van een website.

Waarom is native advertising beter dan banners? Banners zijn ineffectief, 50% drukt soms op een banner en 34% drukt hier wel eens per ongeluk op. Consumenten ervaren dit als zeer irritant, ook is er een groei te zien in ad-blockers; dit zijn applicaties die alle reclame weg filteren. Hiermee gaat het web ervaring vooruit, alles laat veel sneller. Het is een kwestie van tijd dat dit ook mogelijk voor mobiel internetten. Bedrijven moeten nog eens goed nadenken over het gebruik van banner reclame. Hier nog een tweetal, dat de ineffectiviteit van banner advertisement weergeeft: je hebt 11.250 meer kans om een complete navy seal training te doorstaan dan dat jij op een banner drukt. Nog een voorbeeld: Je hebt 47.528 meer kans dat je een vliegtuigongeluk overleefd dan dat je op een banner drukt.

Een goed voorbeeld van native advertisement is de site reddit; van reddit gaat het naar de internetnerds die het verspreiden via social media. Hier wordt het weer opgepikt door andere mensen en weer gedeeld, zo heb je kosteloos earned media; jouw boodschap wordt gedeeld door fans. Het is belangrijk als adverteerder hier tussen te komen. Wat voor virals doen het goed? Humor doet het altijd goed en werkt beter dan een informatieve. Je ziet dat actualiteit ook steeds beter doet en vooral met de mogelijkheden van social media. Humor is de meest moeilijke vorm, maar doet het altijd wel goed.

In-feed advertisement

Er is een toenemend gebruik in in-feed advertisement, vooral op social media platformen en wordt hier ook steeds belangrijker. Op LinkedIn kan je als werkgever banen aanbieden aan mensen. Op Facebook heb je bijvoorbeeld promoted posts doen, die wordt zichtbaar op de tijdlijn van mensen en als deze geliked en geshared worden krijg je weer exposure. Op Twitter heb je promoted tweets, ze weten waar je bent en kunnen zo gericht mogelijk adverteren op jouw Twitter tijdlijn. Op Foursqaure heb je promoted listing, via geo-locatie is het mogelijk om dingen lokaal aan te bevelen. Je moet met unieke content komen in marketing. B2b loopt achter op b2c, dit omdat het een stuk moeilijker is om het toe te passen. Buzzfeed is iets unieks met native advertising, de website biedt een top 10 lijst aan van leuke filmpjes. Op internet werken dieren altijd goed. Deze lijsten bieden ze aan commerciële bedrijven, die hier weer reclame op kunnen maken.

Native advertisement draait allemaal om creativiteit, soms kan je het als bedrijf zelf doen maar je kunt het ook door een reclamebureau laten doen, maar dat kost soms te veel. Als je creatieve mensen in huis heb kan je het zelf doen.

Maarten raad het af om je niet blind te staren op google analytics zoals pageviews ctr etc. Dit soort dingen kan je een kant op duwen en dan is het mogelijk dat je het doel uit ogen verliest. Het is vooral belangrijk om actief te zijn op social media, met social spreading kom je veel verder. Mensen delen de filmpjes of plaatjes waarmee je veel meer waarde creëert. Als mensen het delen krijgen andere mensen het ook weer te zien. Vooral met virals zijn deze belangrijk want dan heb je de mogelijkheid om een “buzz” te creëren.

Key-takeout voor 2014

In 2014 zal vooral mobiele marketing belangrijker worden, mobiele apparaten zullen steeds vaker gebruikt worden dan desktop. Er liggen vele nieuwe kansen op creatief advertising, visualisatie wordt steeds belangrijker. Het moet duidelijk zijn voor de consument, visuele dingen worden vaker gedeeld via social media kanalen dan lappen tekst.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s