Webinar: promotiemiddelen bol.com

Op woensdag 11 december heb ik de webinar promotiemiddel van bol.com gevolgd. Dit is een webinar dat gaat over verschillende promotiemiddelen die je kunt toepassen als je in het partnerprogramma van bol.com zit. De webinar is gegeven door Martijn Dood en Derk Braakman, beide werkzaam bij bol.com.

De volgende onderwerpen zijn aan de orde gekomen:

  • Welke promotiemiddel past het beste bij mijn site/applicatie?
  • Testlink, productlink, bestsellerlijst, zoekwidget en banners
  • Winkelwidget uitgelicht
  • Productfeed uitgelicht
  • API uitgelicht.

 Welke promotiemiddel past het beste bij mijn site/applicatie?

Welke het beste bij je site/applicatie past is afhankelijk van je site, het gaat uiteindelijk om wat je met je website wilt bereiken, zo zijn er vier verschillende sites:

Relevantie: een voorbeeld hier van zijn blogs

Actualiteit: een voorbeeld hier van zijn dagaanbiedingen

Functionaliteit: een voorbeeld hier van zijn prijsvergelijkers

Aggregratie: een voorbeeld hier van zijn productfeeds en API’s

Soorten promotiemiddelen die gebruikt kunnen worden

Tekstlink: Een tekstlink is de meest eenvoudige promotie middel die gebruikt kan worden. Deze tekstlinks worden ook het meest gebruikt door de partners van bol.com. Deze links kan je makkelijk aanpassen en hoef je niet steeds een nieuwe te genereren. Het is mogelijk de tekstlinks toe te passen op social media, maar ook voor je nieuwsbrieven en dergelijken. Er is een mogelijkheid om afbeeldingen en recensies toe te voegen om dingen te visualiseren voor je klanten. Het is mogelijk deze tekstlinks zoveel mogelijk aan te passen naar jouw website. De links zijn automatisch opgenomen in de afbeeldingen.

Bestsellerlijst: Het is mogelijk om een bestsellerlijst toe te voegen aan jouw website. Dit kan van bijvoorbeeld het meest verkochte boeken top 3. Deze werkt hetzelfde als een tekstlink, het enige voordeel is dat dit elke 24 uur wordt geüpdate. Zo blijft deze altijd actueel aan die van bol.com

Zoekwidget: Een zoekwidget is hetzelfde als een bestsellerlijst, echter bied deze de mogelijkheid om nog te zoeken naar andere producten. Pas na het klikken op het gezochte artikel wordt de bezoeker naar de bol pagina gestuurd. Het is mogelijk alles aan te passen in de stijl van jouw website.

Banners: Er zijn een aantal, dat je kunt toepassen, deze zijn: actiebanners, deze werken vaak goed als er tv en/of radio reclames zijn, zoals de bulkweken. De consument herkent deze en zal de verkoop verhogen. Voor elke categorie hebben ze een banner, het is afhankelijk van wat je wilt verkopen. De actiebanners moeten handmatig worden geüpdate. Dagdeal banner/weekaanbieding, deze banners passen zich automatisch aan zodat ze altijd actueel zijn. Je moet deze wel goed in de gaten houden wat de aanbiedingen zijn. Deze veranderen elke keer van verschillende categorieën, verkoop je bijvoorbeeld boeken, dan is een pannendeal niet relevant voor jouw website.

Winkelwidget

Het is mogelijk je eigen winkel in te richten in drie stappen met de winkelwidget.

Stap één is het aanmaken van menu-items, hieronder kun je subcategorieën maken en eventuele losse producten toevoegen. De mogelijkheid bestaat om automatisch producten toe te laten toevoegen onder zoeken met bepaalde woorden, maar je weet dan nooit wat er op komt, het kan zo zijn dat het onder een ander categorie valt dan jouw website. Je kunt producten los opzoeken en deze toevoegen. Het kost wel meer werk maar dan weet je wel wat je toevoegt aan je lijst.

Stap twee: het selecteren van een uiterlijk, het is mogelijk je widget in drie kleuren toe te passen. Ook bestaat er de mogelijkheid om een banner toe te voegen met een titel en bijvoorbeeld een logo van jouw website,

Stap drie: Het kiezen van een lay-out van jouw website. Het is mogelijk de volledige widget te integreren in je website. Na het creëren van de winkelwidget is het mogelijk om vier dingen te doen. Het assortiment uitbreiden, uiterlijk aanpassen, instellingen veranderen(het is mogelijk google analytics hier aan toe te voegen) en jouw homepagina aan te passen.

Waarom zou je een winkelwidget gebruiken:

  • Jouw selecte is uniek en relevant voor jouw publiek
  • Jij voegt iets toe aan bol.com wat er dusver nog niet was
  • Het voegt een logisch verleng stuk aan jouw website toe
  • Jij kunt vanuit jouw content een aankoop realiseren die anders wellicht elders had plaatsgevonden

Productfeed

Feeds zijn tekstbestanden die op een manier zijn opgezet zodat een computer deze kan lezen en begrijpen, deze zijn gemaakt volgens een vast structuur. Het is mogelijk deze feeds te laten inlezen via een technische koppeling. Hier heb je vaak een techneut voor nodig of een programma die dit kan. Een voorbeeld hiervan is een RSS feed.

Een ander voorbeeld is de actie en-kortingscode feeds, deze zijn meer aan data, dit komt mede door een begin en een eind datum van de actie, hier heb je ook een techneut voor nodig of een programma die dit mogelijk maakt

Dag en een weekdeal feeds kunnen via een technische koppeling op te halen en zo op jouw website te plaatsen. De mogelijkheid bestaan om dit met een afbeelding te doen en een stukje tekst met productuitleg.

Open API

Het is ontwikkeld voor ontwikkelaars om dingen zelf dingen toe te laten passen door ontwikkelaars. API staat voor application programmers interface. Het werkt tussen twee toepassingen, via je eigen website en de  bol website. Deze staan in elkaar verband zodat ze met elkaar kunnen communiceren en alles kan updaten. Het blijft zich steeds verder door ontwikkelen met nieuwe functies zodat ontwikkelaars meer kunnen doen op hun eigen website, dit is echter wel voor de gevorderde ontwikkelaars

De partnerprogramma van bol.com  is een intern ontwikkeld systeem. Het richt zich op performance based samenwerkingen en het heeft inmiddels meer dan 13.000 partners.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s