Zakelijk gebruik Facebook

Facebook is de grootste social media platform ter wereld. Facebook wordt voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van sociale contacten met familie, vrienden en bekende. De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg, wilde in zijn studententijd een platform starten waar scholieren met elkaar in contact konden komen en blijven. Tegenwoordig zijn er meer dan 1 miljard gebruikers, ook meer bedrijven vinden hun weg op Facebook

Doelgroep

De grootste aanwezige doelgroep op Facebook zijn mannen en vrouwen tussen de 25 en 34 jaar oud, maar door de gebruiksvriendelijkheid en grootschaligheid is elk doelgroep aanwezig op Facebook. Momenteel. In Nederland is 49% van de gebruikers mannelijk en 51% vrouwelijk. In Nederland zijn er 8.4 miljoen Facebook gebruikers. Wereldwijd zijn er 1.15 miljard gebruikers.

Verdienmodel

Facebook verdiend voornamelijk zijn geld met het advertentiemodel, hiervan maken zij gebruik van twee manieren: Self-serve Facebook advertising en engagement advertising. Self-serve advertising wordt gebruikt door lokale bedrijven. Bedrijven kunnen duidelijk segmenteren op hun doelgroep en weten zeker dat hun status bij het juiste eind gebruiker terecht komt. Met engagement advertising wordt de reclame op de hoofdpagina van Facebook zichtbaar en is voornamelijk bedoeld om ‘likes’ te vergaren. Ook worden deze advertenties zichtbaar naast de tijdlijn van een gebruiker.

Sinds 2013 heeft Facebook nieuwe verdienmodellen geïntroduceerd, deze zijn: Betaalde berichtjes, gesponsorde posts en Facebook gifts. Met betaalde berichtjes is het nu mogelijk naar mensen die jij niet als vriend heb een bericht te sturen voor 1 dollar. Normaal verdwijnen deze berichten in de spam folder maar komen nu wel aan bij de gebruiker. Met gesponsorde posts kan je tegen betaling je posts hoger in de nieuwsfeed noteren. Door een nieuwe uitrol van de interface is het dynamischer geworden, hierop kan ook weer duidelijk gesegmenteerd worden. Met Facebook gifts is het mogelijk om cadeaus aan te schaffen voor mensen, dit kan als je bijvoorbeeld iemand zijn verjaardag bent vergeten? Zo zijn er diverse giftcards en kleine cadeaus, wanneer dit in Nederland uitkomt, is de vraag. Facebook laat dit soort dingen geleidelijk uitrollen in verschillende landen, maar laat nooit weten wanneer.

Facebook voor je bedrijf

Facebook bied een goede mogelijkheid aan tot klantenbinding. Naast klantenbinding zijn er nog meer mogelijkheden met een Facebookpagina: Loyaliteit en relaties opbouwen en versterken, bezoek aan uw website vergroten, verkoop vergoten, merkbewustzijn en bekendheid vergroten en innovaties en productontwikkelingen vergroten. Een goed voorbeeld hiervan is Lays. Via een Facebookpagina kan je een goede dialoog aan gaan met je klanten en hiermee deze versterken. Om een Facebookpagina te starten voor uw bedrijf kunt u hier klikken voor een stappenplan.

Oosterveer, D. (2013). Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013. Binnen gehaald op 17 november, van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht

Admin. (2013). Netherlands Facebook Statistics. Binnen gehaald op 17 november, van: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/netherlands

Admin. (2013). [Infographic] Statistieken Facebook zomer 2013. Binnen gehaald op 17 november, van: http://www.websonic.nl/nieuws/infographic-statistieken-facebook-zomer-2013-49884

Onderneming. (2011). Het verdienmodel van Facebook. Binnen gehaald op 17 november, van:http://zakelijk.infonu.nl/onderneming/88416-het-verdienmodel-van-facebook.html

Constant. (2013). Facebook’s nieuwe verdienmodel. Binnen gehaald op 17 november, van:http://www.markethings.net/facebooks-nieuwe-verdienmodel/

Schultz, F. (?).Stappenplan voor een bedrijfspagina op Facebook. Binnen gehaald op 17 november, van: http://www.dezaak.nl/stappenplan-voor-een-bedrijfspagina-op-facebook-1722371.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s