Zakelijk gebruik Google+

Google+ is opgericht in 2011 door Google om de concurrentie aan te gaan met Facebook. Google+ werd niet snel geaccepteerd door de mensen, veel mensen dachten “oh, niet weer een nieuwe social media platform”. Ondank deze gedachten heeft Google+ zich razend snel ontwikkeld en is dit de tweede grootste social media platform ter wereld. Dat dit het tweede grootste platform is heeft zo zijn redenen. Iedereen die een Gmail account aanmaakt krijgt automatisch een Google+ account. Hierover was veel discussie over de waarde van het aantal leden.

Doelgroep

Google+ heeft meer dan 1 miljard geregistreerde accounts. Zoals hiervoor al gemeld was komt dit echter door iedereen die een Gmail account aanmaakt, automatisch een Google+ profiel krijgt. In Amerika wordt Google+ relatief veel gebruikt, waar het in de rest van de wereld ver achter blijft. Het platform wordt veel gebruikt door studenten door de integratie van diverse systemen. In Nederland zijn er twee miljoen Google+ account waarvan één miljoen leden dagelijks gebruik van maakt, deze doelgroep is zeer divers.

Verdienmodel

Google+ maakt geen gebruik van een verdienmodel. Google verdient geld uit search ads. Het zoeken binnen social media stijgt flink als gebruikers vragen stellen op andere social media platformen zoals Facebook, verdient Google geen geld, kortom als iemand iets vraagt op Facebook in plaats van Google, verdient Google niks. Google heeft geen Facebookdata en ziet dit als een grote concurrent, vooral door de opkomst van het zoeken naar antwoorden in social media.

Zakelijk gebruik

Google+ staat qua bekendheid op de vijfde plaats als social media platform. Wat opvallend is het gebruik van Google+, wekelijks wordt er tweeënhalf uur aan gespendeerd, hiermee komt het op de tweede plaats.

Google+ is goed voor de SEO van uw bedrijf. Dit heeft te maken met twee redenen. 1: Een artikel op Google+ wordt sneller geïndexeerd dan andere social media platformen. Twitter heeft de link op nofollow gezet, er zijn geen links meer naartoe, dus hoe vaak de tweet ook wordt geretweet, het wordt niet meer meegenomen door de crawler van Google. Facebook deelt zijn gegevens niet met Google waardoor er een vrij spel komt voor Google+. 2: Links die op Google+ worden gedeeld zijn follow-links en hebben een linkwaarde (back-links). Hiermee verhoog je je waarde van je Google+ account.

Ondanks dat er nog weinig mensen in Nederland actief zijn op Google+ is het belangrijk om nu al een pagina te hebben. Zo ben je al actief voordat de gebruikers er actief op worden en loop je al voor. Het is belangrijk dat je je content deelt op Google+, niet te veel te gelijk want dan wordt je “spammy” voor je volgers. Google+ is een belangrijke toevoeging voor je SEO strategie, mits je deze goed toepast. Als je Googled naar bedrijven of personen zie je vaak de Google+ pagina bovenaan de zoekresulaten verschijnen.

Mulder, D. (2013). Google+ gebruik wereldwijd en in Nederland. Binnen gehaald op 7 november, van:http://google-plus-marketing.nl/google-plus-gebruik-in-nederland/

Dekkers, M. (2012). De onverzadigbare honger van Google. Binnen gehaald op 7 november, van:http://www.frankwatching.com/archive/2012/01/17/de-onverzadigbare-honger-van-google/

Ahles-Frijters, K. (2013). Social Media in Nederland (2013). Binnen gehaald op 7 november, van:http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/30702

Ahles-Frijters, K. (2013). Mijlpaal: Google+ bereikt één miljard gebruikers [update]. Binnen gehaald op 7 november, van:http://www.dutchcowboys.nl/googleplus/29893

Bryon, J. (2013). Hoe Google+ en zelfs Gmail je rankings beïnvloeden. Binnen gehaald op 7 november, van:http://www.frankwatching.com/archive/2013/11/06/hoe-google-en-zelfs-gmail-je-rankings-beinvloeden/

 

Advertenties

2 comments

  1. Interessante post. Zelf ben ik zowel zakelijk als prive actief op Google+. Ik haal hier rechtstreekse omzet uit in bcb seo en (social) media optimalisatie diensten. Het gaat er denk ik niet eens zozeer om hoeveel mensen er actief zijn als meer om wie er actief zijn en wat die voor elkaar kunnen betekenen. Die aansluiting is super voor ons. Wij doen ook internationaal trouwens en dat is helemaal booming. Honderden bezoekers op een nieuwe blog post gedeeld op Google+. Dit in de eerste 12 uur. Als deze post dan 50x gedeeld is zijn dat 50 follow links. Reken uit je linkwaarde.
    PS. Over het verdienmodel. Ik zou het omschrijven als dat het een kostenplaats is. Een onderdeel van het fabricageproces voor de zoekmachineresultaten zonder directe eigen opbrengsten? http://www.ensie.nl/definitie/Google%20Plus

    1. Hallo Daniel Mulder,

      Bedankt voor je post.

      Het gaat er net zozeer om hoeveel mensen erop actief zijn (tenzij als jij je bereik wilt vergroten) maar als je doelgroep erop actief is. Zoals u zelf zegt, de aansluiting voor u is super. In Nederland loopt het achter op andere landen, denk ik zelf. Google+ kan hetzelfde creëren als je iets op bijvoorbeeld Facebook post. Echter zal je op Google+ meer mensen internationaal bereiken. Ik vind Google+ zeker een toegevoegde waarde, zowel zakelijk als privé.

      M.v.g.

      Brammert van Doorne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s