Zakelijk gebruik van Youtube

Youtube is uitgegroeid tot de grootste social media platform voor het delen van video’s. Dagelijks worden er ongeveer 3 miljard video’s per dag gekeken. Per minuut wordt er aan 48 uur content geüpload op Youtube. In 2006 is Youtube overgenomen door Google voor een bedrag van 1.65 miljoen euro en heeft zich sindsdien razend snel ontwikkeld en is een groot inkomstenbron van Google geworden. Veel mensen verdienen grof geld aan Youtube. Video’s die veel bekeken worden zijn aantrekkelijk voor adverteerders, via deze advertenties verdienen mensen veel geld via hun persoonlijke account. Zo zijn er veel bekende Youtube mensen in Amerika.

Doelgroep

De doelgroep van Youtube is zeer uiteenlopen. Door de grote bekendheid onder de mensen maakt iedereen er gebruik van. Youtube is een begrip onder de mensen. Iedereen maakt er gebruik van en daarom is het aantrekkelijk voor bedrijven. De doelgroep is er aanwezig en het mogelijk om de naamsbekendheid te vergroten.

Verdienmodel

Google maakte tot 2010 geen winst met Youtube, dit komt voornamelijk door de hoge overname kosten. In 2010 maakte Youtube voor het eerst winst en leverde ongeveer 350 miljoen euro op. Dit viel echter allemaal in de strategie van Google. Ze wilde naamsbekendheid opbouwen, publiek trekken en daarna een gepast verdienmodel hiervoor te verzinnen. Youtube maakt nu omzet door gebruik te maken van advertenties, het gaat hier om het laten zien van de advertentie. De opbrengsten van deze advertenties worden gedeeld met de rechthebbende van deze beelden. Zo wordt er veel omzet gemaakt met het kijken van muziekvideo’s. In 2011 had ongeveer 14% van alle bekeken filmpjes advertenties.

Youtube voor je bedrijf

Youtube is een laagdrempelig platform om video’s te uploaden en deze te delen via websites, mail etc. Iedereen kan hier video’s op vinden, het is zo breed dat het altijd gevonden wordt. Dit heeft een makkelijke mogelijkheid om je eigen kanaal te starten. Hierdoor kan je Youtube goed gebruiken voor je SEO. De gepubliceerde video’s bevatten belangrijke elementen zoals een korte beschrijven, titels, categorieën en tags. Deze kan je weer gebruiken voor je website. Dit zijn goede dingen voor je SEO en promotie van je bedrijf, met comments onder de video’s kan je een dialoog aan gaan met de viewer en ontstaat er unieke content.

Youtube is de tweede grootste zoekmachine achter Google, door het optimaliseren van je video’s zal je zoekresultaten verhogen in Youtube en Google. Hier zijn vier dingen die je kunt doen om je te helpen met optimaliseren. 1. Geef je video een relevante titel. Zoekers die informatie willen kan je helpen door middel van de juiste titel. 2. Denk na over de inhoud van de video en zorg dat de video zich onderscheid van andere video’s. Geef een juiste beschrijving en gebruik volledige zinnen. 3. Geef relevante tags mee. Tags zijn zoekwoorden waarmee je gebruikers kan trekken. 4. Plaats de video op relevante pagina’s. Door video’s op te nemen wordt je beter gevonden. Opel is best presterende bedrijf in het gebruik van Youtube, neem is een kijkje op hun Youtubekanaal.

Bos, G. (2010). #SocialMediaRecap #10 2010: Verdienmodel Youtube, Top Social sites en Streaming Video. Binnen gehaald op 23 november, van:http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100910_socialmediarecap_10_2010

Admin. (2012). 30  Zakelijk gebruik van Youtube. Binnen gehaald op 23 november, van:http://apestaartmedia.webnode.nl/zakelijk-gebruik-van-youtube/

Essers, L. (2009). YouTube brengt verdienmodel naar Nederland. Binnen gehaald op 23 november, van: http://webwereld.nl/e-commerce/40057-youtube-brengt-verdienmodel-naar-nederland

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s